Technologische ontwikkelingen in de auto industrie

De ontwikkelingen in de auto industrie volgen elkaar in hoog tempo op. Reden we vroegen allemaal in een benzine- of dieselauto (en een enkeling op gas), tegenwoordig ben je pas hip als je een elektrische auto voor de deur hebt staan. Of als je in een zelfrijdende stapt.
Er is dus wel wat aan het veranderen in autoland. Dit komt mede door het regeerakkoord van het kabinet Rutte III. Hierin staat dat er vanaf 2030 geen nieuwe auto’s meer mogen worden verkocht die vervuilende stoffen uitstoten. Gezien de huidige ontwikkelingen ligt het dan voor de hand dat er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s in de showrooms staan, met verschillende soorten aandrijving en diverse typen brandstof.
Elektrisch rijden wordt normaler
We zien steeds meer elektrische auto’s in het straatbeeld verschijnen. Dat komt mede doordat elektrische auto’s steeds beter worden. Veel mensen stonden niet te springen om een elektrische auto aan te schaffen vanwege:
- De hoge aanschafprijs
- De beperkte actieradius
Daar kwam nog bij dat de indruk bestond dat de elektrische auto meer vervuilde dan een auto met een brandstofmotor. Dat komt met name door de productie van de elektrische batterij, die een groot deel van de CO2-uitstoot voor zijn rekening neemt. Dhr. Hoekstra, onderzoeker aan de TU Eindhoven, becijferde dat een elektrische auto al schoner is vanaf 30.000 – 50.000 gereden kilometers per jaar. Dat betekent dat elektrisch rijden voor veel Nederlandse automobilisten een schoner alternatief kan worden.
De auto industrie werkt bovendien hard aan het verbeteren van de actieradius van elektrisch aangedreven auto’s en ook de prijs begint te zakken. Zo kost bijvoorbeeld een Nissan Leaf, een goede 4-zitter, rond de €36.000 nieuw. Nog steeds geen koopje maar gelukkig komen er ook steeds meer 2e hands elektrische auto’s op de markt en die zijn wel betaalbaar.
Laad je elektrische auto op met zonne-energie

Kijken we verder naar de ontwikkelingen in de auto industrie, dan zien we ook dat de elektrische auto’s op zonne-energie in opkomst zijn. De Lightyear One, ontwikkeld in Nederland, is een goed voorbeeld van dit type auto. Nu nog vooral een prototype en onbetaalbaar voor de gewone automobilist, maar wie weet wordt het in de toekomst een auto die we veel vaker gaan zien.
Steeds meer auto’s rijden op waterstof
Het rijden op waterstof biedt ook een kans om emissie-arm te rijden. In Nederland rijden er nu nog geen 100 van deze auto’s rond, maar er zijn dan ook niet veel plekken waar je waterstof kunt tanken. Waterstofauto’s hebben een brandstofcel waar het getankte waterstofgas samen met lucht wordt omgezet in water. Dit levert de stroom die de elektromotor aandrijft. In Den Haag is inmiddels de eerste taxivloot met waterstofauto’s een feit. De taxi’s worden ingezet voor Wmo vervoer, voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer. Een mooi, emissiearm initiatief!
Zelfrijdende auto’s -wel of niet interessant?

Zelfrijdende auto’s worden momenteel ook doorontwikkeld en autofabrikanten, zoals BMW, werken hard aan hun versies van deze auto. Kijken we naar grootschalig gebruik, dan is het de vraag of dat toekomst heeft. Vooralsnog zullen zelfrijdende auto’s meer ingezet gaan worden op plaatsen waar puur behoefte is aan het gebruik van een auto, en niet zozeer aan het bezit ervan.
Denk bijvoorbeeld aan een taxidienst met zelfrijdende auto’s die je 24 uur per dag kunt bestellen. Partijen als Google en (naar gerucht) Apple richten zich helemaal op deze markt. De gewone automobilist geeft niet graag de controle over zij/haar auto uit handen, dus de vraag is hoe populair de zelfrijdende auto voor privégebruik gaat worden. De autopilot van Tesla laat bij sommigen al fronsrimpels verschijnen en er zijn nog veel twijfels over de veiligheid van dit soort systemen.
De innovaties in de autoindustrie gaan door
De technologische ontwikkelingen in de auto industrie richten zich grotendeels op emissiearm rijden en het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Sommige fabrikanten, zoals Toyota en Hyundai, ontwikkelen auto’s in verschillende richtingen, zodat ze een groter publiek kunnen bedienen.
In Nederland wordt de elektrische auto steeds populairder, mede door het stimulerende overheidsbeleid. Fabrikanten verbeteren de actieradius en de prijzen worden lager.
Auto’s op waterstof beloven veel voor de toekomst, maar er zijn nog wat logistieke problemen die eerst opgelost moeten worden. Plus dat de aanschafprijs omlaag moet.
Bij zelfrijdende auto’s is het de vraag hoe populair deze gaan worden. Voorlopig worden ze vooral ingezet als taxi.
Heb jij nog een ontwikkeling die mist?
Graag horen we of er nog technologische ontwikkelingen zijn die hier thuishoren. Heb jij een aanvulling en wil je deze graag delen? Stuur deze dan op naar info@techwriter.nl!