De voorruit van de toekomstige auto wordt volledig interactief
Maar hoe komt dit eruit te zien?
Autoland is in beweging. Nieuwe innovaties zijn schering en inslag, maar het gaat vooral om de grote veranderingen op technologisch gebied die een groot verschil gaan maken in de toekomst. Elektrisch rijden ligt direct op de lippen, maar er gebeurt meer. Véél meer. Wat te denken van de verplichte ADAS bijvoorbeeld, die voor de deur staat? In dat kader is het goed om eens naar de voorruit van de auto te kijken. Die voorruit gaat namelijk volledig interactief worden, maar hoe ziet dat er precies uit en wát gaat die voorruit doen?
De reis die autoglas al achter zich heeft liggen
Bij innovaties denken we niet snel aan autoglas. Niet opmerkelijk, want veel ontwikkelingen heeft die voorruit eigenlijk niet meegemaakt. De eerste auto’s hadden geen voorruit, toen kwam er glas, daarna veiligheidsglas en nu rijden we rond met gelaagd glas, met een laagje PVB-folie om de lagen bijeen te houden. En dat zijn alle ontwikkelingen in meer dan 100 jaar tijd, geen beste score voor de autoglasfabrikanten dus.
De toekomst ziet er compleet anders uit. De voorruit gaat namelijk een interactief scherm worden. Alle informatie komt recht voor ons hoofd te staan én de informatie is allemaal in realtime. Dat klinkt niet alleen spannend, het is vooral erg spannend.
Het HUD en alle andere technologieën die gebruikt gaan worden
De voorruit is straks nog steeds van glas, maar zal vooral fungeren als een HUD. Dat staat voor Head-Up Display en dat geeft direct al aan wat het is. Een scherm waarop alle informatie getoond wordt, zonder dat we constant omlaag moeten kijken. Hoe logisch is het dat we elke keer onze ogen van de weg moeten halen om bijvoorbeeld de snelheid te zien, de tijd of het brandstofpeil? Als een kleine afleiding kan zorgen voor een ongeluk, dan mag dit zeker in het rijtje met potentieel risico.
Daarom wordt alle informatie in de toekomst op de voorruit geprojecteerd. Inclusief het navigatiesysteem, maar daar kunnen we nog veel meer ontwikkelingen verwachten. Daar gaat de technologie namelijk een nog grotere vlucht nemen.
V2X: een allesomvattende infrastructuur met eindeloze data?
V2X is een technologie die al bestaat, maar die nog niet goed inzetbaar is omdat er nog het één en ander mist. Het staat voor Vehicle to Everything en betekent concreet dat de auto verbonden is met alle andere systemen. Dat kunnen andere auto’s zijn, maar ook databases en informatiesystemen. En daar wordt het interessant.
De berekende route wordt door het navigatiesysteem op de voorruit geprojecteerd. Wanneer het systeem in de auto een signaal krijgt, wordt dit verwerkt in de actuele route. Je kunt denken aan een filemelding, maar ook aan een melding van een ongeluk dat door een andere auto in realtime doorgestuurd is naar een centrale database. De route wordt vervolgens direct aangepast door het navigatiesysteem en aangepast weergegeven op de voorruit. En kijken we naar het systeem dat WayRay hiervoor bedacht heeft, dan moeten we toegeven dat dit er wel heel erg strak uitziet:
Critici wijzen erop dat zulke hoeveelheden data nooit opgeslagen, verstuurd en verwerkt kunnen worden op de juiste manier. Deze mensen hebben de groei van de blockchain gemist. Door de blockchaintechnologie in te zetten (zoals MOBI nu al doet), wordt het distribueren van data niet alleen makkelijk, maar ook veilig omdat niemand de data aan kan passen. Hierdoor ontstaat een snelle infrastructuur met veel informatie, zodat mobiliteit sneller, veiliger en beter wordt.
Alleen de voorruit? Natuurlijk niet!
Voor de bestuurder is realtime informatie van groot belang. Maar er zijn meer mensen die in de auto zitten. Ook daar is aan gedacht door de ontwikkelaars die elke dag aan het werk zijn met nieuwe innovaties. Waarschijnlijk heb je al gehoord over Feel the View, een technologie van Ford die het landschap in voelbare grijstinten op de autoruit weergeeft, zodat blinden en slechtzienden ook ‘zien’ welke spectaculaire uitzichten er zijn. Dit systeem wordt uitgebreid met een voice over die beschrijft wat er te zien is.
En dat is pas het begin. Softwareontwikkelaars hebben namelijk nu al de mogelijkheid om een compleet infotainmentscherm te maken van de ruiten achter in de auto. Wat te denken van Window tot he World bijvoorbeeld? Een systeem waarin kinderen achterin in kunnen inzoomen en het landschap zelfs stil kunnen zetten? Dit systeem wordt ook gebruikt om verkeersborden in het buitenland te vertalen naar een taal die de inzittenden wel begrijpen. Handig tijdens een autovakantie in het zuiden van Italië waar Engels nog niet ontdekt is.
Een andere ontwikkeling, waarbij vooral de naam van GM genoemd wordt, is het aanpassen van de zijruiten in de auto tot complete interactieve schermen waarop de social media naar voren gehaald kunnen worden. Maar de kinderen kunnen ook gewoon complete spellen spelen op de zijruit. Kanttekening is wel dat de positionering van de achterbank zich hiervoor niet of nauwelijks leent. Maar in het kader van de autoglastechnologie is dat bijzaak.
Welke kant gaan we op met de voorruit?
Wanneer het gaat om de voorruit, dan zien we duidelijk dat dit een interactief scherm gaat worden waarop alle informatie getoond wordt. Dit is van groot belang, omdat ADAS verplicht gaan worden in de auto’s van de toekomst. De meewerkende en interpreterende voorruit is daarbij van groot belang en niet alleen omdat de camera met de voorruit gekalibreerd moet worden. Nee, het gaat hier vooral om een Advanced Driver Assistence System zelf, omdat de voorruit een actieve rol gaat spelen.
Of dat interessant genoeg is om er warm voor te lopen? Kijk eens naar de hoeveelheid autoglas in jouw Audi A6, Peugeot 308 of Volkswagen Passat. Zoveel oppervlakte dat nog niet optimaal ingezet kan worden omdat de innovaties altijd op andere gebieden plaatshadden dan binnen het autoglas, zoals autobanden en ontwikkelingen binnen het elektrisch of autonoom rijden. Binnenkort wordt autoglas óók een spannend onderwerp!