Review van de Samsung A5 (2017 versie)

Omdat ik na het uiteenvallen van mijn oude HTC (I know) snel toe was aan een sterke reasonably priced smartphone, koos ik zo’n 4 maanden geleden voor de Samsung A5. Na 4 maanden de telefoon te hebben gebruikt is het eens goed om de balans op te maken!

Bij de aankoop  las ik namelijk al wat reviews; zoals: “met zijn glanzend design en intelligente functies heeft Samsung met de 2017 versie van de Galaxy A5 de middenklasse markt opengebroken.”. Dat klonk mij als muziek in de oren, maar zijn die ervaringen ook werkelijkheid geworden?review samsung galaxy a5 2017

Opzet en ontwerp van de A5

Voor het blote oog lijkt de glanzende Galaxy A5 op de Samsung Galaxy S7. Dit is naar mijn mening absoluut positief, aangezien de S7 en S7 Edge in 2018 twee van de meest slanke telefoons op de markt waren. De A5 heeft een 5.2″ display met een prachtig full HD AMOLED scherm. Het hebben van een AMOLED scherm betekent dat de kleuren helder en levendig lijken en dat maakt het kijken naar films of scrollen door Instagram een waar genoegen.

Persoonlijk denk ik niet dat ik terug kan gaan naar een LCD-scherm nu ik heb gezien hoe levendig AMOLED’s zijn in vergelijking. De A5 wordt geleverd met 32 GB intern geheugen met de optie om dat uit te breiden tot 256 GB met een microSD-kaart. Dit zal geweldig zijn als je veel foto’s wilt opslaan (de A5 heeft zeer indrukwekkende camera specificaties) of muziek en films wilt downloaden. Met de 32gb ben ik echt tot nu toe goed uitgekomen, mede omdat het besturingssysteem niet zo bijzonder veel GB in beslag neemt!

Daarnaast is de snelle en nauwkeurige vingerafdruksensor op de voorkant van het apparaat een sterke toevoeging, onder andere voor ontgrendelen, maar ook voor bepaalde bank- en betaalapps. Ook een positief punt is de hoofdtelefoonaansluiting aan de onderkant van de telefoon, wat de speakerplugs een stuk prettiger maken, aangezien veel personen de telefoon met deze kan naar boven in hun broekzak steken.

Bestendigheid tegen weer- en wind

Een belangrijk kenmerk is de water- en stofbestendigheid. Samsung zegt dat de 2017 A5 basis bescherming tegen water en stof heeft en dat je de telefoon maximaal 1,5 meter kunt onderdompelen voor maximaal 30 minuten en het zou nog steeds in orde zijn. Om eventuele ellende te besparen heb ik deze functie niet getest, maar hij is enkele keren lange tijd in een vochtige ruimte geweest en dat heeft nu geen problemen opgeleverd!

Samsung heeft de A5 gelanceerd met het Android 6.0 besturingssysteem, maar inmiddels draait hij al op Android 8.0 OREO, dus de telefoon gaat nog lekker mee met de ontwikkelingen. In principe zit je dus nog helemaal goed hiermee!

Camera van samsung A5

De 2017 A5 heeft een aantal prima specificaties, met een 16MP camera aan de voor- en achterkant. Ik ben echt blij dat heel wat fabrikanten hun mid-range telefoons tegenwoordig uitrusten met zulke fatsoenlijke camera’s, omdat het betekent dat je geweldige foto’s kunt maken zonder het duurste apparaat op de markt te hebben!

De camera van de A5 heeft geen optische beeldstabilisator (OIS), maar je kunt wel duidelijke foto’s maken met een mooie scherptediepte. De selfie camera aka front camera neemt ook goede foto’s, maar niet speciaal. De focus op je gezicht is dan echter weer prim. Afhankelijk van hoe je uitziet kan dit uiteraard een goede of slechte zaak zijn.

Batterij & overige functies

De Samsung Galaxy A5 heeft een krachtige 3000 mAh batterij. Nu was ik bang dat deze het niet lang zou uithouden, maar ik ben ontzetten verrast door de performance en het uithoudingsvermogen van de batterij! Na 4 maanden kan ik nog steeds bij matig gebruik de telefoon 2 dagen gebruiken. Bij zuinig gebruik tot wel 3 dagen. Wat dat betreft lever Samsung excellente performance voor een prima prijs.

Eindconclusie

Pluspunten:

• Vormgeving
  • AMOLED scherm
  • Uitstekende batterijcapaciteit
  • Aantrekkelijk prijs van €250

Minpunten:

• Camera is prima, maar niet speciaal.
  • Selfie camera kan beduidend beter, zeker bij slecht licht / donkere ruimtes.

Oordeel:

Alle grote kwaliteiten van een Samsung handset die je zou verwachten plus een paar extra traktaties met de camera, scherm en mooi design. Als je van de mid-range telefoons bent (zoals ik), kan dit heel goed dé telefoon voor jou zijn.